2022. június 25., szombat

Németország, Marktschellenberg, Almbachklamm (2022), SzG3

A legutolsó megálló ez a szurdok volt, amely végre igazi szurdok volt, legalább is az én fogalmaim szerint. Már korábban nyaraltunk erre felé, de valahogy nem fért bele az időnkbe (meg láttunk másik három szurdokot). Itt jól ki van táblázva a lehajtás az útról. Van egy távolabbi (kisebb) és egy nagyobb, a bejáratnál lévő parkoló. A kettőt egy nagyon keskeny út köti össze, nem tudom hogy nyáron ezen hogyan lehet két irányban közlekedni. A bejáratnál van egy jó étterem, erre még visszatérünk. A szurdok megtekintéséhez belépő díjat kell fizetni, 2022-ben ez 6 EURÓ volt. A belépti díjakból fedezik a tavaszi karbantartásokat, késő ősztől kb. májusig a szurdok zárva van (kőomlás, lavina veszély).
Maga a szurdok egy klasszikus szurdok, meredek sziklafalak, patakok jobbról - balról, hidak, vízesések sorozata. Az úthálózat jól kiépített, sok helyen még kapaszkodó drótkötél is ki van feszítve (szerintem sokszor szükségtelenül, de lehet, hogy sok embernek biztonságérzetet ad).
Nem is írnék a szurdokról többet, elég a képeket megnézni, meg a videót, ha ez után sem kap kedvet valaki, magára vessen. Inkább néhány tanácsot adnék.
Sok esetben az adott szurdokot körforgalomban lehet megtekinteni, ez azt jelenti, hogy csak felfelé lehet haladni, majd a végén kivezetik az embert a szurdokból és valahol fent elsétálva lehet eljutni a kiinduló ponthoz. Ez itt nem derült ki egyértelműen, hogy így van. Ez az alábbiak miatt fontos: a Windy térkép programot használva (nagyon jó, szintvonalas) azt láthatjuk, hogy szép lassan 170 m-t emelkedünk az első kijáratig. Itt még nem kell megállni és elhagyni a szurdokot, mivel csak néhány száz méterre van a Sulzer vízesés, amely több lépcsőben 114 m-t vízesik (saját szóalkotás). Ha nincs túl sok időnk, akkor itt már vissza lehet fordulni, a szurdok legszebb részeit már láttuk. Ha innen vissza sétálunk a bejáratig, az alábbiakat lehet elkerülni. Visszafelé haladva balra van a kimenő út (Talgraben), amivel az a probléma - ami csak menet közben derül ki -, hogy szinte mint egy lépcsőház, gyakorlatilag csupa lécsővel megy fel egy templomhoz. Csakhogy közben 200 m-t emelkedik. Na itt fordult velem először elő, hogy többször meg kellett állnom, egy kicsit szuszogni (meg 8. napja  túráztam, volt vagy 100 km a lábamban). Ez magasság megfelel kb. egy 80 emeletes háznak fellépcsőzve. Ha felértünk, akkor egy idilli helyre érkezünk, templommal, szép kilátással (Ettenberg). Innen viszont vissza kell jutni a parkolóig, ami jelen esetben kb. 330 m ejtést jelent (830 m-ről 500 m-re). Ez önmagában nem lenne veszélyes, de mivel szinte maga alá kell az útnak beérkeznie, ezért az elejét leszámítva nagyon meredeken megy le (nem is igen találkoztam emberrel ezen a két szakaszon). Itt jól jöhet a nordic walking bot, nekem is volt, de az autóban hagytam, nem számítottam arra, hogy szükségem lesz rá. Egy szurdokban meg csak akadály. A leírás szerin ha valaki így nézi meg a szurdokot, ez 2,5 órába fog kerülni. Ez már csak azért sem lehet igaz, mert a templomtól 1 órát ad a lemenetre (itt térjünk ki egy kicsit arra, hogy nem értem, miért időben adnak meg egy távolságot, mikor nem lehet tudni, hogy ezt milyen kondíciójú emberre méretezték. Jobb a km). Szerintem ez a kör még jó esetben is elvesz 3,5 órát. Engem az nyugtatott meg, hogy 70 évesen is simán (némi pihenéssel) körbe tudtam menni. Tehát e miatt javaslom, hogy ha valaki ezt nem akarja, menjen visszafelé a szurdokban, de ekkor sokan jöhetnek majd vele szembe. Visszatérve a szintkülönbségekre, az első képen látható táblán nagyon apró számokkal jelzik a szinteket, de ez valahogy elsikkad, sokan meg sem nézik a táblát, úgyis csak a patak mellett lehet haladni.
Ha leérkeztünk, akkor ott a vendéglő, ahol én is egy jót ebédeltem (lásd a fényképeket). Itt az a lényeg, hogy ha valaki kiválasztotta, hogy mit eszik, akkor be kell menni a pulthoz, megrendelni, kifizetni és adnak egy jelző készüléket amely jelez, ha az étel elkészült. Itt is remekül főznek.
Innen már egyenesen haza indultam.

Vissza a főoldalra (katalógus)

beszámoló fotóalbuma ITT látható!

Sulzer vízesés

na ilyen lépcsősorokon kell felkapaszkodni
Wallfahrtskirche Mariä Heimsuchung in Ettenberg

a parkoló

egy jó kis ebéd a hazautazás előtt

Vissza a főoldalra (katalógus)